Brev:
Lille pige, hvordan får jeg hende til at spise mere?
30. september 2007
Alder:
8 mdr.
Lille pige, hvordan får jeg hende til at spise mere?
Kære Helen
Jeg har en datter på 8,5 mdr. Hun vejede ved fødslen (født uge 36+6) 2315gr og var 47cm. Hun er idag 68cm. og vejer 6700gram.
Mit problem er hvordan jeg får hende til at spise, så hun vokser noget mere. Hun virker ikke kræsen, eller nærmere bange for at smage nye ting, smager faktisk på alt, hvad jeg giver hende og tager så stilling til om hun vil det eller ej.
Eksempelvis vil hun ikke spise kartoffelmos, ej heller med gulerødder i. Hun kan til nød sidde med en kold kogt kartoffel til frokost. Men hun spiser den ikke rigtigt, bider i den og spytter ud igen.
Når jeg ser på hende, contra de andre børn i min mødregruppe, svarer det til at de portioner de sætter til livs er vandmelon i forhold til hendes portioner som er ært. Umiddelbart fik jeg af vide af min egen sundhedsplejerske at jeg skulle lade hende sulte lidt for at vende sig til havregrød og kartoffelmos, men hun vil det simpelthen ikke og jeg vil ikke sulte hende over længere tid da hun allerede ikke tager nok på.
Jeg kan få hende til at spise: Risgrød. Risgrød med grøntsagsmos. Flerkornsgrød. Musligrød, yoghurt med knuse rugfras og andre grove kornprodukter, lidt frugtmos + lidt øko sukker.
En bolle, bondebrød, med smør, philidelfia, rejeost, kyllingepålæg, skiveost, avocadomos.
Aftensmaden spiser hun en bolle, noget grøntsagsmos, sovs, og kød eller fisk.
Alle hendes måltider aflstuttes som regel med at jeg tilbyder mos bagefter for at sikre mig hun er mæt. Har prøvet at lade være med at tilbyde hende det, men da hun aldrig har sagt til når hun er sulten, og ikke spiser mere næste gang medmindre det er grød jeg tilbyder, ser jeg ingen grund til ikke at tilbyde det.
Al grød tilføres ca.2 tsk smør.
Jeg har lavet mannagrød til hende, med frugtmos og sukker, det ville hun gerne have. Prøver ikke at give for meget sukker da, da hun gerne skulle lære at spise uden sukker i.
Her til morgen fik jeg for første gang hende til at spise noget øllebrød, karmoufleret af risgrød, sukker og frugtmos. Planen er at trappe ned på de andre ting end øllebrøden, som hun ellers ikke vil spise.
Hun har altid haft problemer med forstoppethed og har gået til zoneterapi, men da hun gik over til andet end mme blev hun stoppet igen.
Hendes mave fungerer nu ved at hun får 15ml. lactulose morgen og aften i alt 30ml. hvis hun stopper helt til, får hun movicol efter aftale med sundhedsplejerske og læge. Dette er dog kun sket 2 gange, da jeg ellers har kunne få gang i den igen ved at give en masse sveskemos.
Hun har nu fået en rutine hvor hun kommer af med afføringen hver morgen. Den er helt flydende og ud i alt tøjet, men det kommer dog. Optager hun sine vitaminer, når hun har sådan en mave? Forhindre lactolosen optagelsen?
Men alt i alt så siger alle, sundhedsplejersker og læge at hun ser fin ud, er meget harmonisk i sin kropsbygning. At hun er helt med i sin udvikling, hun kravler nu, sidder, snakker er altid glad, lever helt op til de forventninger der stilles til hende alder. Hun er bare lille.
Skal jeg bekymre mig, som jeg gør i stor stil nu?
Hvordan kan jeg hjælpe hende til at lære at spise nogle størrer portioner? (hun sidder med en ske selv og jeg giver med en anden ske, eller hvis ikke det er grød spiser hun selv og jeg hjælper.
Kan du hjælpe mig?
Med venlig hilsen
Birgitte